Studie- och yrkesvägledning i Skåne

Regionala rekommendationer för studie- och yrkesvägledning i Skåne

Betydelsen av att ha ett arbete kan inte nog betonas i dagens samhälle där varje vuxen individ som saknar jobb kostar samhället stora summor. Men kanske inte minst ur ett personligt perspektiv där ett arbete är förutsättningen för att kunna låna pengar till en egen bostad eller få ett hyreskontrakt. I dag är det också väldigt svår att få ett jobb utan att ha en gymnasieutbildning.

Av läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11, framgår att ”Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem” och att ”…varje elev efter genomgången grundskola ska kunna göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning”. Det är kanske de viktigaste målen i hela läroplanen.

Med tanke på att en stor andel ungdomar går ut grundskolan utan behörighet att läsa ett nationellt program på gymnasiet och att många behöriga väljer att inte gå gymnasiet eller börjar utan att fullfölja så måste vi hitta metoder och verktyg som hjälper grundskolan att utbilda goda samhällsmedborgare och ger ungdomarna en positiv bild av sin framtid. En framtid som innebär ett arbete och en relevant utbildning för det arbete man valt. Med andra ord en välfungerande studie- och yrkesvägledning som löper som en röd tråd genom hela skolsystemet och kanske genom hela livet.

 

 

 

Telemachus (Odysseus son) och Mentor får representera eleven och
den gode vägledaren. I Homeros Odysséen tar gudinnan Athena
Mentors skepnad vilket kanske ännu tydligare symboliserar
studie- och yrkesvägledningens betydelse i handledning och mentorskap.

 

 

 

 

Under nedanstående rubriker kommer efter hand att finnas information som kan vara till hjälp när man ska utveckla vägledningen i en skola eller kommun eller hos en enskild huvudman eller skola. Den text som finns under rubrikerna innan annat material lagts ut är tagen ur Homeros Odysséen. Där kan man läsa om Mentor och Athena m.fl.

/Nils Pihlsgård
nils.pihlsgard@kfsk.se

Vad är studie- och yrkesvägledning

Soon as early Dawn appeared, the rosy-fingered, up from his bed arose the dear son of Odysseus and put on his clothing. About his shoulder he slung his sharp sword, and beneath his shining feet bound his fair sandals, and went forth from his chamber like a god to look upon. Straightway he bade the clear-voiced heralds to summon to the assembly the long-haired Achaeans. And the heralds made the summons, and the Achaeans assembled full quickly. Now when they were assembled and met together, Telemachus went his way to the place of assembly, holding in his hand a spear of bronze—not alone, for along with him two swift hounds followed; and wondrous was the grace that Athena shed upon him, and all the people marvelled at him as he came. But he sat down in his father’s seat, and the elders gave place.

Vägledning i ett större sammanhang

Then among them the lord Aegyptius was the first to speak, a man bowed with age and wise with wisdom untold. Now he spoke, because his dear son had gone in the hollow ships to Ilius, famed for its horses, in the company of godlike Odysseus, even the warrior Antiphus. But him the savage Cyclops had slain in his hollow cave, and made of him his latest meal. Three others there were; one, Eurynomus, consorted with the wooers, and two ever kept their father’s farm. Yet, even so, he could not forget that other, mourning and sorrowing; and weeping for him he addressed the assembly, and spoke among them: “Hearken now to me, men of Ithaca, to the word that I shall say. Never have we held assembly or session since the day when goodly Odysseus departed in the hollow ships. And now who has called us together? On whom has such need come either of the young men or of those who are older? Has he heard some tidings of the army’s return, which he might tell us plainly, seeing that he has first learned of it himself? Or is there some other public matter on which he is to speak and address us? A good man he seems in my eyes, a blessed man. May Zeus fulfil unto him himself some good, even whatsoever he desires in his heart.”

Att utforma en SYV-plan

So he spoke, and the dear son of Odysseus rejoiced at the word of omen; nor did he thereafter remain seated, but was fain to speak. So he took his stand in the midst of the assembly, and the staff was placed in his hands by the herald Peisenor, wise in counsel. Then he spoke, addressing first the old man: “Old man, not far off, as thou shalt soon learn thyself, is that man who has called the host together—even I; for on me above all others has sorrow come. I have neither heard any tidings of the army’s return, which I might tell you plainly, seeing that I had first learned of it myself, nor is there any other public matter on which I am to speak and address you. Nay, it is mine own need, for that evil has fallen upon my house in two-fold wise. First, I have lost my noble sire who was once king among you here, and was gentle as a father; and now there is come an evil yet greater far, which will presently altogether destroy my house and ruin all my livelihood. My mother have wooers beset against her will, the sons of those men who are here the noblest. They shrink from going to the house of her father, Icarius, that he may himself exact the bride-gifts for his daughter, and give her to whom he will, even to him who meets his favour, but thronging our house day after day they slay our oxen and sheep and fat goats, and keep revel, and drink the sparkling wine recklessly; and havoc is made of all this wealth. For there is no man here, such as Odysseus was, to ward off ruin from the house.

Följa upp och utvärdera

Nationella mål för studie- och yrkesvägledning

  • ”Eleverna ska få information och vägledning om utbildningar, yrkesinriktningar, studievägar och arbetsmarknad.” (Lgr 11, Gy 11)
  • ”Grundskolans mål när det gäller studie- och yrkesvägledning är att varje elev ska kunna granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden”
  • ”Gymnasieskolans mål är enligt läroplanen att varje elev ska utveckla sin självkännedom och förmåga till studieplanering, medvetet kunna ta ställning till fortsatt studie- och yrkesinriktning på grundval av samlade erfarenheter och kunskaper, öka sin förmåga att analysera olika valmöjligheter och bedöma vilka konsekvenser dessa kan ha”

De nationella målen är inte lätta att följa upp om man tar dem bokstavligt. Om man däremot tittar på vilken effekt det får för respektive elev om han eller hon kan ”granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden” och ”utvecklat en förmåga till studieplanering” öppnar sig några möjligheter till uppföljning.

Ur Kolada kan vi utläsa:

  • Andelen elever som avslutat årskurs 9 på våren och som ej återfanns i gymnasieskolan på hösten och
  • andelen ungdomar som är etablerade på arbetsmarknaden 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning.

I gymnasieantagningssystemet (respektive kommun har inloggning) kan vi hitta uppgifter om:

  • Andelen elever som väljer att hoppa av gymnasiet eller välja om
  • Andelen elever som inte sökt till gymnasiet
  • Andelen elever i kommunens aktivitetsansvar

För att kunna använda dessa uppgifter i skolans eller huvudmannens systematiska kvalitetsarbete måste man fundera över om uppgifterna är relevanta och vilken målsättning man har eller om man vill använda uppgifterna för att bedöma om skolans/huvudmannens utveckling är på väg åt rätt håll utan uppsatt mål.

 

Verktyg och plattformar

Thus he spoke in wrath, and dashed the staff down upon the ground, bursting into tears; and pity fell upon all the people. Then all the others kept silent, and no man had the heart to answer Telemachus with angry words. Antinous alone answered him, and said: “Telemachus, thou braggart, unrestrained in daring, what a thing hast thou said, putting us to shame, and wouldest fain fasten reproach upon us! Nay, I tell thee, it is not the Achaean wooers who are anywise at fault, but thine own mother, for she is crafty above all women. For it is now the third year and the fourth will soon pass, since she has been deceiving the hearts of the Achaeans in their breasts. To all she offers hopes, and has promises for each man, sending them messages, but her mind is set on other things. And she devised in her heart this guileful thing also: she set up in her halls a great web, and fell to weaving—fine of thread was the web and very wide; and straightway she spoke among us: `Young men, my wooers, since goodly Odysseus is dead, be patient, though eager for my marriage, until I finish this robe — I would not that my spinning should come to naught—a shroud for the lord Laertes, against the time when the fell fate of grievous death shall strike him down; lest any of the Achaean women in the land should be wroth with me, if he, who had won great possessions, were to lie without a shroud.’ So she spoke, and our proud hearts consented. Then day by day she would weave at the great web, but by night would unravel it, when she had let place torches by her. Thus for three years she by her craft kept the Achaeans from knowing, and beguiled them; but when the fourth year came as the seasons rolled on, even then one of her women who knew all told us, and we caught her unravelling the splendid web. So she finished it against her will, perforce.

SYV-spindeln

Syvspindeln

Under våren 2015 genomfördes i Skåne ett utbildningspaket kring temat Skola-Arbetsliv i vilket ett 20-tal kommuner deltog med lärare, rektorer och studie- och yrkesvägledare. Syftet var att öka kunskap om hur arbetslivsfrågor kan tydliggöras i det ordinarie skolarbetet för att bidra till att eleverna kan göra väl underbyggda utbildnings- och yrkesval. Utbildningspaketet var ett samarbete mellan Kompetenssamverkan Skåne, Skolverket, Arbetsförmedlingen nationellt och Högskolorna i Malmö och Mälardalen som stod för handledare till deltagarna.
Nedan föler ett antal bilder från de posterredovisningar som deltagarna redovisade vid avslutningskonferensen den 25 augusti 2015 på St Gertrud i Malmö.

Padlet – Skolabrjan p arbetslivet

Material syv-spindeln 1

Utveckla utvecklinssamtalet Material syv-spindeln

poster powerpoint skola arbetsliv – Kopia

 

IMG_0054 IMG_0055 IMG_0056 IMG_0057 IMG_0058 IMG_0059 IMG_0060 IMG_0061 IMG_0062 IMG_0063 IMG_0064 IMG_0065 IMG_0066 IMG_0067 IMG_0068 IMG_0069 IMG_0070 IMG_0071 IMG_0072 IMG_0073 IMG_0074 IMG_0075 IMG_0076 IMG_0077 IMG_0078 IMG_0079

Senast uppdaterad: