En hyllning till Skolsverige i utmanande tider

Svensk skola är fantastisk. Ni som känner mig eller har läst mina tidigare inlägg vet att jag säger detta ganska ofta. Jag tycker det tåls att upprepas – svensk skola är fantastisk. Igår kom det en rekommendation från Folkhälsomyndigheten för lärosäten och gymnasieskolor i Sverige att bedriva distansundervisning. Idag – bara en dag efter – distansundervisning är i gång. Lärare delar med sig sina erfarenheter med att undervisa via Zoom, återkoppla och diskutera med elever via länk – det funkar!

Utbildningsförvaltningarna har varit i de flesta av kommunerna redo med stöd och rutiner kring distansundervisning. SKR, Skolverket, Rise m.fl. har kommit ut med webbsida skolahemma.se med stödmaterial där även vetenskaplig grund för distansundervisning finns tillgänglig.

Grundskolorna följer samma utveckling – förvaltning, rektorer och lärare planerar ihop och säkerställer att alla barn får rätt till utbildning oavsett rådande situation. Samtidigt kan man se kollegialt lärande i realtid – lärare delar med varandra sina bästa tips och lösningar på situation – exempelvis på vilket sätt de planerar arbeta på distans med sina F-3 elever om det blir aktuellt.

Även förskolorna är med på tåget. Förskolebarn deltar också i undervisning. Förskolelärare funderar tillsammans hur de kan stödja vårdnadshavare på distans så att barnutveckling främjas. Det diskuteras inspelat högläsning, föräldratillgång till Polyglutt, dagutmaningar som kan skickas via e-post. Engagemang är helt otroligt.

I mitt eget hem deltar två gymnasister i undervisning i sina rum. En gymnasist arbetar med sitt gymnasiearbete, den andra följer lektionerna på datorn i realtid. 11-åring övar oboe med läraren på Facetime. I denna stund är jag tacksam för digitalisering.

Digitalisering är en av de stora megatrender. Den påverkar skolans organisation, utformning av undervisning och läromedel, men också kompetenser som elever behöver utveckla för att kunna delta i framtidens arbetsmarknad. Vad är bättre sätt att undervisa än genom exempel och praktiskt genomförande? Elever får uppleva både begränsningar (när tekniken strular eller när saknad av fysisk kontakt slår till) och möjligheter som kommer med digitalisering genom att vara med i processen. De får ta del av möjligheterna redan nu och de får lösa begränsningar när de kliver ut i vuxenlivet. Allt detta tack vare underbara, fantastiska, duktiga lärare och ledare i Skolsverige. Eloge till er!

 

Gymnasiearbete i form och bild på gång – praktik och teori

Elena Zukauskaite, vetenskaplig ledare, FoU Skola

Publicerad:

En kommentar

  1. Anders Wedin skriver:

    Härligt med positiva bilder från skolans värld. Håller dessutom med om det du skriver. Rektorerna här i min lilla del av Skåne beskriver personalens engagemang och kreativitet inom hela utbildningsområdet, från förskola och hela vägen till Vuxenutbildningen. Ser i dessa dagar också många exempel på goda ledargärningar och gott ledarskap, vilket behövs om barn och elever ska få en god utbildning även under nuvarande omständigheter.

    Anders Wedin
    Barn- och utbildningschef
    Simrishamns kommun

Skriv en kommentar