Välmående och resultat, dystra och spännande siffror samt andra lärdomar för skola på vetenskaplig grund från ICSEI2020

ICSEI2020 konferensen (International Congress for School Effectiveness and Improvement) arrangerades den 6-10 januari i Marrakech, Marocko. Konferensen samlade cirka 1000 deltagare från 73 länder som fick ta del av cirka 400 presentationer. Konferensen är den största ICSEI konferens som arrangerats sedan den startades för 33 år sedan. För första gången anordnades konferensen i Afrika. Representationen från afrikanska och arabiska länder var därför större än det varit tidigare. Så, vilka lärdomar tar jag med mig från konferensen denna gång?

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Sjöbo kommun berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet är att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det Malin Nilsson, biträdande skolchef och Camilla Persson, socialchef samt Peter Karlsson, Leg psykolog/psykoterapeut Specialist i pedagogisk psykologi från Sjöbo kommun som svarar på frågor.

God Jul och Gott Nytt År!

Det är andra gången jag har förmån att skriva julhälsning som vetenskaplig ledare för FoU Skola. Förra gången var jag helt ny, knappt en månad i tjänsten. Nu har det gått drygt ett år. Viket

Publicerad: 19 december, 2019

Läs mer

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Vellinge kommun berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det professionsutvecklare på Vellinge kommun Maria Lindeberg som svarar på frågor.

Publicerad: 16 december, 2019

Läs mer

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Helsingborgs stad berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det representanter från Helsingborgs stad som svarar på frågor.

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Burlövs kommun berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det Sandra Tauberman, Kvalitets- och utvecklingschef, Utbildnings- och Kulturförvaltningen, Burlövs kommun, som svarar på frågor.

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Landskrona stad berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det Landskronas stads Verksamhetschef på utbildningsförvaltningen för gymnasium Erik Åström som svarar på frågor

Skolvärldens önsketänkande och verklighet

”Skolvärlden måste sluta önsketänka”, det var rubriken på Mats Alvessons artikel i Dagens Samhälle. När jag läste rubriken tänkte jag – äntligen, någon pratar klarspråk. Men det gjorde han inte alls. Han menade bara att

Publicerad: 30 september, 2019

Läs mer

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Svalövs kommun berättar

FoU Skola sätter igång ett kommunikationsprojekt där kommuner berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet är att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det Hans Dahlqvist, utbildningschef i Svalövs kommun som svarar på frågor.

Publicerad: 18 september, 2019Sidansvarig: Elena Zukauskaite

Läs mer

Medier i barns vardag – utbildning och medborgarskap i en digital tid

Forskning i korthet 2019 har teman Barns delaktighet i skolans och förskolans utveckling. Serien består av tre kapitlen som fokuserar på förskola, skola och fritids samt praktiknära forskningsprojekt i samarbete mellan forskare, lärare och barnen. Här kommer försmak av tredje och sista kapitel med vikten av barns perspektiv i den digitala utvecklingen av skolan.