Medier i barns vardag – utbildning och medborgarskap i en digital tid

Forskning i korthet 2019 har teman Barns delaktighet i skolans och förskolans utveckling. Serien består av tre kapitlen som fokuserar på förskola, skola och fritids samt praktiknära forskningsprojekt i samarbete mellan forskare, lärare och barnen. Här kommer försmak av tredje och sista kapitel med vikten av barnperspektiv i den digitala utvecklingen av skolan.

Rektorer från 27 kommuner deltar i FoU Skolas regionala nätverk

Den 30 augusti är det dags för FoU Skolas regionala rektorsnätverk. Rektorsnätverk fortsätter för tredje året i rad och är plats för erfarenhetsutbyte och inspiration för skola på vetenskaplig grund. Nätverket är mycket uppskattat och

Publicerad: 27 augusti, 2019Sidansvarig: Elena Zukauskaite

Läs mer

Barns röster – en viktig resurs i skolutveckling

Forskning i korthet 2019 har teman Barns delaktighet i skolans och förskolans utveckling. Serien består av tre kapitlen som fokuserar på förskola, skola och fritids samt praktiknära forskningsprojekt i samarbete mellan forskare, lärare och barnen. Här kommer försmak av andra kapitel.

Jag lovar – nästa gång säger jag ifrån

Marika Carlsson bjöds in till Skolriksdagen för att dela med sig sina erfarenheter om hur det är att växa upp i Sverige. Hon får folk skratta och gråta när hon pratar om vardagsrasismen som följer

Utlysning Naturvårdsverket och HaV: Forskningsmedel för att stärka miljöarbetet

Naturvårdsverket fördelar medel till forskning om våtmarkers ekosystemtjänster samt kumulativa effekter på miljön. Behörig att söka är disputerad forskare vid universitet, högskolor, forskningsinstitut eller myndigheter som bedriver forskning som en del av sitt uppdrag. De ser gärna att de sökande föreslår forskningsprojekt med aktiva samarbeten mellan forskning och det omgivande samhället.

Publicerad: 6 maj, 2019Sidansvarig: Marja Boström

Läs mer

Barns delaktighet och inflytande i förskolan

Arbetet med barns delaktighet och inflytande ska, liksom övriga delar av utbildningen i förskolan, vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta med vetenskaplig grund kan betraktas på olika sätt, som att exempelvis förskolans personal

Rapport från Boverket: Rumsliga förutsättningar för ekosystemtjänster i den byggda miljön

Boverkets rapport, Rumsliga förutsättningar för ekosystemtjänster i den byggda miljön - Förslag på metod för uppföljning, indikatorer och dataunderlag, utgör ett kunskaps- och diskussionsunderlag för det kommande arbetet med uppföljningen av etappmålet om ekosystemtjänster och stadsgrönska på nationell, regional och lokal nivå. Här ges förslag på hur rumsliga förutsättningar för ekosystemtjänster i den bebyggda miljön kan följas upp. Den ger också en översikt över aktuella globala och nationella målsättningar för ekosystemtjänster och befintliga indikatorer för uppföljning av dessa.

Publicerad: 1 april, 2019Sidansvarig: Marja Boström

Läs mer