Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Helsingborgs stad berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det representanter från Helsingborgs stad som svarar på frågor.

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Burlövs kommun berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det Sandra Tauberman, Kvalitets- och utvecklingschef, Utbildnings- och Kulturförvaltningen, Burlövs kommun, som svarar på frågor.

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Landskrona stad berättar

FoU Skola driver ett kommunikationsprojekt där kommuner i Skåne berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det Landskronas stads Verksamhetschef på utbildningsförvaltningen för gymnasium Erik Åström som svarar på frågor

Skolvärldens önsketänkande och verklighet

”Skolvärlden måste sluta önsketänka”, det var rubriken på Mats Alvessons artikel i Dagens Samhälle. När jag läste rubriken tänkte jag – äntligen, någon pratar klarspråk. Men det gjorde han inte alls. Han menade bara att

Publicerad: 30 september, 2019

Läs mer

Tre frågor om skola på vetenskaplig grund: Svalövs kommun berättar

FoU Skola sätter igång ett kommunikationsprojekt där kommuner berättar om sitt arbete med skola på vetenskaplig grund. Ambitionen med projektet är att lyfta de goda exemplen om svensk skola samt skapa möjligheter för erfarenhetsutbyte. Den här gången är det Hans Dahlqvist, utbildningschef i Svalövs kommun som svarar på frågor.

Publicerad: 18 september, 2019Sidansvarig: Elena Zukauskaite

Läs mer

Medier i barns vardag – utbildning och medborgarskap i en digital tid

Forskning i korthet 2019 har teman Barns delaktighet i skolans och förskolans utveckling. Serien består av tre kapitlen som fokuserar på förskola, skola och fritids samt praktiknära forskningsprojekt i samarbete mellan forskare, lärare och barnen. Här kommer försmak av tredje och sista kapitel med vikten av barns perspektiv i den digitala utvecklingen av skolan.

Rektorer från 27 kommuner deltar i FoU Skolas regionala nätverk

Den 30 augusti är det dags för FoU Skolas regionala rektorsnätverk. Rektorsnätverk fortsätter för tredje året i rad och är plats för erfarenhetsutbyte och inspiration för skola på vetenskaplig grund. Nätverket är mycket uppskattat och

Publicerad: 27 augusti, 2019Sidansvarig: Elena Zukauskaite

Läs mer

Barns röster – en viktig resurs i skolutveckling

Forskning i korthet 2019 har teman Barns delaktighet i skolans och förskolans utveckling. Serien består av tre kapitlen som fokuserar på förskola, skola och fritids samt praktiknära forskningsprojekt i samarbete mellan forskare, lärare och barnen. Här kommer försmak av andra kapitel.

Jag lovar – nästa gång säger jag ifrån

Marika Carlsson bjöds in till Skolriksdagen för att dela med sig sina erfarenheter om hur det är att växa upp i Sverige. Hon får folk skratta och gråta när hon pratar om vardagsrasismen som följer

Utlysning Naturvårdsverket och HaV: Forskningsmedel för att stärka miljöarbetet

Naturvårdsverket fördelar medel till forskning om våtmarkers ekosystemtjänster samt kumulativa effekter på miljön. Behörig att söka är disputerad forskare vid universitet, högskolor, forskningsinstitut eller myndigheter som bedriver forskning som en del av sitt uppdrag. De ser gärna att de sökande föreslår forskningsprojekt med aktiva samarbeten mellan forskning och det omgivande samhället.

Publicerad: 6 maj, 2019Sidansvarig: Marja Boström

Läs mer