Månadens EU-projekt: Swedish Food Camp by MittSkåne

Slå en hollandaise över öppen eld? Nacka, plocka och tillaga en höna? I ”Månadens EU-projekt” lär vi oss mer om Leader-projektet Swedish Food Camp by MittSkåne, i vilket foodies från hela världen bjöds på en unik matupplevelse tillsammans med Michelinkocken Titti Qvarnström. Projektet ska nu gå in i ordinarie verksamhet under det nya namnet Pure Food Camp. Artikeln ingår i Kommunförbundet Skånes artikelserie om EU-projekt i Skåne.

Plocka och tillaga färska örter i skogen, fånga kräftor och arrangera en kräftskiva samt nacka, plocka och tillaga en höna – i projektet Swedish Food Camp by MittSkåne erbjöds deltagarna en unik matupplevelse ute i naturen tillsammans med Michelinkocken Titti Qvarnström. Projektet handlade om att marknadsföra området genom att erbjuda en unik matupplevelse, något som ska göra MittSkåne till en välkänd matdestination internationellt. Vid två tillfällen under 2017, juni och september, deltog ett tjugotal internationella profiler i projektets provcamp. I projektet ville man fånga upp och locka en idag köpkraftig grupp: ”foodies”, personer med ett djupt intresse för mat.
– ”Foodies” vill inte bara gå in på en krog och beställa en rätt och ett vinpaket, utan man vill vara med från grunden. Varifrån kommer råvaran? Hur tillreder jag den? Vad är dess ursprung? Berättar Ann-Charlotte Thörnblad som är verksamhetsledare för MittSkåne Utveckling.

Deltagarna fick under projektet laga mat och lära sig mer om svenska råvaror tillsammans med Michelinkocken Titti Qvarnström från Bloom in the park i Malmö.

Ann-Charlotte Thörnblad är verksamhetsledare för MittSkåne Utveckling.

Det var Charlotta Ranert från Pink Chili som tillsammans med Titti Qvarnström kontaktade MittSkåne Utveckling och Ann-Charlotte Thörnblad 2016 med en idé om ett ”food camp”. Projektet kom sedan att finansieras av Leader, vilket är ett projektstöd inom lokalt ledd utveckling genom leadermetoden från de europeiska struktur- och investeringsfonderna. Projektägare av Swedish Food Camp var MittSkåne Utveckling, som är ett av sju leaderområden i Skåne. Det är leaderområdets styrelse, LAG, med representanter från samtliga sektorer som bedömer vilka projekt som ska beviljas stöd – vars beslut sedan granskas av förvaltande myndighet Jordbruksverket. Ann-Charlotte Thörnblad berättar att MittSkåne utöver Swedish Food Camp har en del andra LAG-ägda projekt, vilket är unikt för Leader i EU-sammanhang.
– Vi stöttar sökande och det är där vi skiljer oss från andra EU-projekt. Vi hjälper till ända in i kaklet med allt vi kan, säger hon.

Swedish Food Camp var ett projekt som direkt engagerade MittSkåne-kommunerna Höör, Hörby och Eslöv, då det gick rakt i linje med deras strategi för destinationsutveckling. Kommunerna gick med i projektet via deras turismsamverkan Visit MittSkåne, men även ett femtontal företag i området har varit med och byggt upp projektet. Detta har också varit ett syfte med projektet, att kunna inspirera aktörerna att gå samman. Ann-Charlotte Thörnblad lyfter att här har MittSkåne Utveckling haft en viktig roll i att kunna gå in och äga projektet, något som hade varit svårt för enskilda företag. Tillsammans utvecklade man ett projekt som kombinerade flera av de möjligheter som finns i Sverige. Genom att använda naturen och lyfta fram svenska råvaror som sedan tillagas tillsammans med en Michelinkock innebär Swedish Food Camp en unik matupplevelse.

Under 2017 genomfördes projektet och två stycken provcamp med fokus på marknadsföring gick under sommaren av stapeln. Man bjöd in ”influencers” inom mat- och resevärlden för att få spridning internationellt. En utmaning inom projektet var den höga prisnivån i Sverige, vilket medförde en svårighet i att konkurrera med andra matregioner rent prismässigt. Fokus har därför riktats in på att verkligen erbjuda en upplevelse med hög kvalitet.
– Vad betalar man för? Människor är beredda att betala väldigt mycket för hög kvalitet, men då måste det också vara hög kvalitet, säger Ann-Charlotte Thörnblad.

Deltagarna från septembers provcamp fick följa med ett jaktlag på Elisefarm.

Att tillsammans med en stjärnkock få gå ut i naturen och laga gourmetmat över öppen eld gick också hem hos deltagarna. Projektet har fått mycket uppmärksamhet internationellt – deltagarna har delat bilder och berättelser om svensk matinspiration, fikakulturen och deras souvenirer som bland annat bestod utav rabarbersaft och dillpesto. Möjligheten att komma ut och träffa företagare på deras gårdar och verksamheter visade sig vara framgångsrikt: storytelling är en viktig del av attraktionskraften i projektets koncept. Men inte minst uppskattade deltagarna också att få lära sig mer om svenska råvaror samt hur man hanterar och tillagar dem av Titti Qvarnström.
– Titti har en unik kombination eftersom hon också är väldigt intresserad av vildmark. Hon slår en hollandaise över öppen led och hon kan jaga. Hon har en massa unika kompetenser, berättar Ann-Charlotte Thörnblad.

Projektet är nu avslutat, men till sommaren börjar fortsättningen. Under det nya namnet Pure Food Camp går projektet in i ordinarie verksamhet. Två första riktiga ”food camps” kommer att hållas i juni och september i år.

Vill du veta mer om projektet?

Här hittar du en film där Charlotta Ranert och Titti Qvarnström berättar om projektet.

Besök också MittSkåne Utvecklings hemsida för mer information om deras arbete.

 

Publicerad:

Skriv en kommentar