KÖR RENT! Skånes konferens om framtidens fossilfria fordon och drivmedel" blir digitalt.

Boka in den 3 september i kalendern redan nu! Välkommen till en inspirerande, digital konferens!

Vi är mycket glada att kunna meddela den 3 september som nytt datum för konferensen. Många talare som var bokade till den 27 mars har redan bekräftat sin medverkan. Vi uppdaterar programmet något men utlovar redan nu en konferensdag full med information, inspiration och möjlighet till nätverkande.

Anmälningslänken är öppen. För er som redan har åter anmält sig efter den 27 mars – eran anmälan gäller även för den digitala konferensen.

Varför bör jag vara med på KÖR RENT? Mycket information och inspiration samt möjlighet till nätverkande. På konferensen hör du det nyaste om styrmedel, fossilfria drivmedel, elektrifiering, vätgas samt fordon. Företag och kommuner berättar om sitt arbete mot en fossilfri fordonsflotta.

Vem? Konferensen vänder sig till alla företag och offentliga organisationer som vill veta mer om hur man kan medverka i en omställning till en fossilfri transportsektor.

Programmet är fullspäckat med goda exempel från verkligheten, nuläge och framtidsspaning kring fossilfria drivmedel, infrastruktur och fordon. Såklart pratar vi även om styrmedel och strategier för en framtida hållbar transportsektor i Skåne. Medverkande är talare från näringslivet, offentliga organisationer samt forskning. Obs: programmet kommer att uppdateras något.

 

 

 

Programmet

 

Förmiddagen

1 Session –  Politik: styrmedel, strategier och mål

Skånes resa mot fossilfria vägtransporter – Nuläge, mål och hur vi jobbar strategiskt för att komma framåt  Britt Karlsson-Green, Region Skåne och Kristina Eriksson, Länsstyrelsen Skåne

Hur styr politiken transportsektorn mot fossilfrihet? Ingrid Nyström, f3 Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel, pratar om aktuellt inom styrmedelsutveckling

 

2 Session – Drivmedel, batterier och infrastruktur

Omställning till fossilfria vägtransporter – vad väntar vi på? En kommentar från Pål Börjesson, LTH

Infrastruktur för laddning av elfordon – projektet GREAT ger resultat. Mattias Vendel, E.ON (tbc)

Elbilar i ett livscykelperspektiv – det nyaste inom forskning och samhällsdebatten. Erik Emilsson, IVL Svenska Miljöinstitutet

Biogas – lokalt, tillgängligt och hög miljöprestanda! E.ON Biofor

HVO100 och Biodiesel. Fredrik Landegren, TRB

Utveckling kring Etanol. Lena Nordgren, SEKAB

Aktuell utveckling kring vätgas. (Trelleborg kommun)

 

Lunch

 

Eftermiddagen – två parallella arenor

 

I Arena lätta fordon – användarna berättar

Fossiloberoende bilar – utbud, statistik och erfarenheter kring testkörningar inom projektet Elbilslandet Syd. Jonas Lööf, Miljöfordon Sverige

Kungsbacka kommun: Ett målinriktad arbete mot en fossilfri kommunal flotta och infrastruktur för elbilsladdning och biogastankning. Christer Lindström, Kungsbacka kommun.

El- och gasbilar i praktiken. Ett samtal med företag som satsar på gas- och elbilar. Medverkande är E.ON Biofor; Staffan Fredlund, Wihlborgs fastigheter; Maria Berndtsson, Trafikskolechef för Berndtssons Trafikskola i Ängelholm.

”Laddinfrastruktur – exempel, tips och planering för framtiden”. Ett samtal mellan Jörgen Synning från Eways (laddoperatör) och Paul Myllenberg, VD på LKP samt Thomas Dahlgren, Manager Electricity & Energy på Tetra Pak

Bring – gröna transporter. Ett av nordens största distributionsföretag berättar om sina satsningar, med fokus på gas- och eldrivna lätta lastbilar. Linda Runesson, Bring

 

II Arena tunga vägtransporter

Fossilfria lastbilar – utbudet, statistik och erfarenheter från branschens nätverk TRB. Fredrik Landegren, TRB

Satsningar på alternativa drivmedel i tunga lastbilar – erfarenheter från praktiken. Medverkande Johan Laurell för innovationsklustret DRIVE LBG, Patrick Nyholm från Berendsen, Erik Alfredsson, Alfredsson Transport)

Livscykelkalkyler för flytande gas i lastbilstransporter. Andreas Josefsson, Closer

DenCity – innerstadsdistribution med eldrift. Fredrik Cederstav, Volvo (tbc)

EVolution Road och det nyaste kring elvägar. Per Löfberg, Innovation Skåne

Vätgas (Carl Koinberg-Henrikson, Trelleborg kommun)

 

Varmt välkommen!

Publicerad:

16 kommentarer

  1. Timolaz Magnusson skriver:

    Men hallå wake up 🙏 var är vätgas en, det är den vägen vi måste köra 🚘
    Mvh Timolaz Magnusson 😊

    • Karin Lindholm skriver:

      Hej,
      Jag saknar också vätgasen. Hoppas ni kan få in det i programmet nu när det ändå blev lite ändrade planer!
      Karin

    • Sabine Täuber skriver:

      Hej Timolaz, vi har behövt begränsa oss och från början valt bort vätgas då vi inte ser en satsning i Skåne och angränsande län som har kommit så långt. Men vi har tagit till oss önskemålet från er som kommenterat och lagt in en spot för vätgas i programmet. Varmt välkommen! Med vänlig hälsning Sabine

  2. Gunder Karlsson skriver:

    Hej,
    Varför ingen representant för Värmlands Metanol AB? Metanol är ett suveränt drivmedel som lätt framställs ur inhemska råvaror det skulle vara intressant att höra det senaste om metanolens utveckling.

  3. Mats skriver:

    Väldigt underligt att ni inte har ett enda föredrag om vätgas när Tyskland bygger en vätgastankstation i veckan och har nästan 100 redan installerade.

    • Sabine Täuber skriver:

      Hej Mats, vi har behövt begränsa oss och från början valt bort vätgas då vi inte ser en satsning i Skåne och angränsande län som har kommit så långt. Men vi har tagit till oss önskemålet från er som kommenterat och lagt in en spot för vätgas i programmet. Varmt välkommen! Med vänlig hälsning Sabine

  4. Inger Torstensdotter Åhlin skriver:

    Hej,
    Jag är särskilt intresserad av biogas som drivmedel i småbilar och tycker att debatten har fått en slagsida till förmån för elbilar.
    Jag vill gärna få mer kunskap om hur gödsel kan utnyttjas för framställning av biogas och restprodukten kan nyttjas som gödning.

  5. Jörgen Held skriver:

    Ett intressant program men jag saknar elektrometan och bioSNG som drivmedel. Framförallt elektrometan då det redan finns kommersiella anläggningar (t.ex. Audis e-gas) och alla framtidsscenarier indikerar en kraftig utbyggnad av intermittent elproduktion (vind och sol) där elektrometan ger god möjlighet att balansera elproduktion och behov av lagring av överskottsel. BioSNG via förgasning/metanisering av skogsavfall är också intressant men har inte kommit lika långt, dock har tekniken demonstrerats i Köping, Göteborg, Güssing och Swindon vilket är mer än man kan säga om elvägarna.

  6. Hans-Åke skriver:

    Hej!

    Jag håller med tidigare ”talare”. Hur ska man kunna ta denna konferens seriöst när inte (del-)lösningen VÄTGAS får något utrymme?!

    • Sabine Täuber skriver:

      Hej Hans-Åke, om du tittar på uppdaterat program ser du att vi har plockat in Vätgas. Med vänlig hälsning sabine

    • Janne Stenström skriver:

      Speciellt när t.o.m. Volvo har fattat att det är vätgas som gäller i framtiden!!!
      Volvo har ingått ett Joint Venture med Daimler-Benz och skyfflat in 6 miljarder i ett vätgasprojekt.

      • Sabine Täuber skriver:

        Ja, det stämmer. Det har vi också läst, men implementering ligger några år i framtiden. Men hursomhelst så har vi lagt till en punkt om vätgas i programmet. Så varmt välkommen den 3 september. Med vänlig hälsning Sabine

  7. Olof Thuné skriver:

    Vätgasen känns som det ”renaste” alternativet och borde absolut ges utrymme i debatten. Märkligt att det hörs så pass lite kring vätgas i Sverige? Potentialen i detta verkar ju vara enorm och eftersom det är energilagringen som är den heta potatisen så kan detta vara bästa lösningen i nuläget.

  8. Örjan skriver:

    Vätgas överallt:
    https://fuelcellsworks.com/news/
    Norge
    https://www.nyteknik.se/fordon/norges-forsta-vatgasdrivna-farja-ska-tankas-var-tredje-vecka-6986353
    https://transportnytt.se/nyheter/norska-asko-forst-med-scanias-vatgasbil
    https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/norges-nasta-steg-for-elbilar-vatgas-hos-uno-x/
    USA
    https://www.theverge.com/2020/3/3/21162886/nikola-public-nasdaq-merger-hydrogen-electric-trucks
    https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-truck-nikola-two/
    https://thenextweb.com/shift/2020/02/11/nikola-announces-badger-rival-teslas-cybertruck-hydrogen-fuel-cells/
    Frankrike
    https://industryeurope.com/sectors/energy-utilities/french-start-up-unveils-plans-to-make-hydrogen-from-wind/
    http://www.rfi.fr/en/science-technology/20191218-france-unveils-hydrogen-bus-fleet-no-carbon-pollution-macron-strikes-pen
    https://fathom.world/france-wants-to-lead-europes-hydrogen-society-shipping-is-part-of-the-plan/
    Holland
    https://www.euractiv.com/section/energy-environment/news/dutch-outline-clean-hydrogen-vision-aim-at-global-market/
    https://www.reuters.com/article/us-shell-gasunie-hydrogen/shell-and-gasunie-plan-to-build-massive-dutch-green-hydrogen-plant-idUSKCN20L1AV
    http://profadvanwijk.com/books/the-green-hydrogen-economy-in-the-northern-netherlands/
    Singapore
    https://www.reuters.com/article/us-singapore-japan-energy/singapore-japanese-companies-join-to-explore-hydrogen-as-energy-source-idUSKBN21H0Z0
    https://www.straitstimes.com/singapore/environment/h-is-for-clean-alternative-power
    Korea
    https://www.jdsupra.com/legalnews/south-korea-s-hydrogen-energy-initiative-74605/
    https://www.weforum.org/agenda/2019/11/south-korea-green-energy-hydrogen-future-city-fossil-fuel-renewables/
    http://www.koreaittimes.com/news/articleView.html?idxno=95045
    Japan
    https://www.s-ge.com/en/article/global-opportunities/20201-c5-japan-hydrogen-market
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_highway_(Japan)
    Kina
    https://www.nasdaq.com/articles/chinas-hebei-approves-%241.2-bln-hydrogen-production-and-consumption-projects-2020-04-03
    https://www.renewableenergyworld.com/2019/08/26/hydrogen-is-expected-to-account-for-10-of-chinas-energy-network-by-2050/
    https://www.aa.com.tr/en/energy/projects/wuhan-to-become-new-hydrogen-city-in-central-china-/16512

    Ska Sverige gå sin egen väg ?
    https://www.nyteknik.se/opinion/till-den-nya-regeringen-elektrifiera-vara-vagar-6928417
    https://www.gp.se/debatt/dyrbar-dr%C3%B6m-om-elektrifierade-v%C3%A4gar-1.15370425
    https://www.liberalerna.se/nyheter/klimatet-kraver-grona-motorvagar/

Skriv en kommentar